به علت نوسانات ارزی لطفا قبل از خرید از طریق تلفن های سایت از قیمت کالاها استعلام دقیق بگیرید.

پیکاپ گیتار چیست؟

برای شناخت پیکاپ و اینکه بدونیم پیکاپ چیست و چه کاکردی داره،
خوندن این مقاله توصیه میشود.

پیکاپ مجموعهای از سیمپیچها یا مگنتهای بسیار کوچک هستند که به صورت سری (یا متناوب در کنار هم) زیر سیم های گیتار قرار میگیرند و ارتعاش سیمها را دریافت و به امواج الکترومغناطیسی تبدیل میکنند و از طریق کابل، صدا رو به امپلیفایر منتقل میکنند.
به روایت ویکیپدیا اولین پیکاپ چیزی حدود ۱۰۰ سال پیش توسط یه نوازنده گیتار به نام جرج بیوکمپ به طور تجربی در لس آنجلس امریکا ساخته شد که در ابتدا از سیم پیچ ماشین لباسشویی در طراحی و ساختش استفاده کرده بود!!
بعدتر حتی از سیم پیچ چرخ خیاطی!!!!! و در نهایت فهمید که باید از مگنت یا همون آهنربا استفاده کرد.
اما در سالهای بعد توسط متخصصین الکترونیک شکلهای کامل تری به خودش گرفت و این پیشرفت ها کماکان در جریان هستند.

امروزه پیکاپهای گیتار انواع بسیار زیادی دارند که هرکدوم کاربرد متفاوتی داره و نوازنده های مختلف انتخاب های بسیار زیادی دارند تا بتونند برای مثلا هر قطعه یا آهنگ از پیکاپ های مختلف برای تولید جنس صداهای مورد علاقه شون استفاده کنند.
یعنی با توجه به کیفیت یا قدرت صدای مورد نیازشون برای اجرای یک آهنگ از چیدمانهای مختلف پیکاپ ها استفاده کنند که به این کار در اصطلاح میگن کاستامایز کردن.

حالا این کاستامایز کردن میتونه با قراردادن پیکاپ های مختلف با برندها و خصوصیات مختلف روی یک گیتار اتفاق بیافته و یا اینکه کمپانی ها و برند های معروف و مشهور تولید کننده گیتار با همکاری برندهای تولید کننده پیکاپ، خودشون به صورت پیشفرض و با راهنمایی نوازنده های مشهور ست های مختلفی از پیکاپ رو با توجه به سبک و کاربرد مورد نیاز روی گیتار هاشون قرار میدن.
 مثلا برند گیبسون که یک تولید کننده بسیار معتبر و مشهور گیتار الکتریک هست برای گیتارهای تجاری و رده متوسط خودش از پیکاپهای استاندارد خودش یعنی seymour duncan _ SH 55 استفاده میکنه اما برای آقای جیمزهتفیلد نوازنده گیتار ریتم گروه متالیکا از پیکاپ  S H 8 استفاده میکنه و گیتارهای تولیدیش با امضای هتفیلد رو با این سری پیکاپ تولید میکنه.
یا مثلا برای اسلش از پیکاپ APH_ 2s alinco استفاده میکنه.
قیمت این پیکاپ های کاستامایز شده لزوما با پیکاپهای اوریجینال و استاندارد شرکت تولید کننده ممکنه اصلن تفاوتی نداشته باشه اما کیفیت صدای ایجاد شده قطعا متفاوته.

در کل تفاوت در طراحی پیکاپ ها آرایش و شخصیت صدای تولید شده در ساز رو مشخص میکنه و این برای یک نوازنده حرفه ای و حتی مبتدی خیلی نکته ی مهمیه.
چون ممکنه یک نوازنده مبتدی در ابتدا بخواهد مثلا سبک بلوز رو انتخاب و شروع کنه که خب بایستی گیتاری رو انتخاب کنه که پیکاپ و طراحی صداش برای این سبک مناسب باشه و قطعا با پیکاپ مخصوص سبک متال نمیشه بلوز نواخت.

هدف و تلاش مجموعه ی سازفروش پس از سالها تجربه در زمینه ی فروش ساز و خدمات جانبی در حوزه ی موسیقی این هست دوستانی که به تازهگی در حال فراگیری موسیقی هستند و قصد خرید ساز یا لوازم جانبی دارند، با مطالعه ی این مقالات از سرگردانی در انتخاب خارج شده و با دانش و شناخت کامل و با اطمینان از آنچه مورد علاقه هست، ساز یا لوازم جانبی مورد نیازشون رو انتخاب کنند.

چیدمان پیکاپها

چیدمان پیکاپ ها معمولا از چند مدل رایج شکل گرفته که از ابتدا تقریبا به همین شکل های رایجی که امروزه میبینیم طراحی شدند.
اما با بوجود آمدن کارخانه ها و طراحان متفاوت توی بعضی از سازها شاهد تغییراتی در ساختار یا چیدمان پیکاپ ها هستیم.
مثلا اولین پیکاپی که ساخته شد سینگل کویل بود که هنوز هم در سازهای بسیاری مثل fender, charvel, ibanez, suhr ازشون استفاده میشه.
پیکاپ های سینگل کویل به خاطر تک خطی بودن چیدمانشون محدوده صدایی کمتری رو تحت پوشش خودشون قرار میدن.
برای همین معمولا برای صداهای کلین و گلسی با گین کمتر مناسب تر هستند.
البته ممکنه برخی ست های سینگل کویل برای صداهای پرقدرت و گین های بالاتر هم مناسب باشند ولی معمولا پیکاپهای استاندارد کمپانی که ست اوریجینال گیتارهای تجاری هستند ازین توانایی کمتر بهره میبرند.
سینگل کویل ها معمولا در ناحیه اتصال دسته ی گیتار به بدنه قرار میگیرند که صدایی رساتر داره و لرزش سیمها توی اون ناحیه بیشتره اما برخی کمپانی ها

مثل فندر توی مدلهای استرتوکستر یا تلهکستر از سینگل کویل ها در ناحیه انتهای گیتار که سیم ها نزدیک بریج هستند و لرزش کمتری دارند و صدای به اصطلاح تو دماغی ایجاد میکنند هم استفاده میکنه.
پیکاپهای سینگل کویل در برخی سازها ممکنه کمی تولید نویز هم داشته باشه که اصلن هم بد نیست.
 ولی درعین حال قابل کنترله و با پدال نویزگیت یا شیلد کردن( رو کش کردن) سیمکشی داخل گیتار توسط متخصصین و تکنسین ها از بین میره و اصلا جای نگرانی نیست.
بد نیست بدانید خود این نویز طبیعیه و همه ی ما این نویزها رو در خیلی از موزیک های معروف دنیا شنیدیم و بخشی از شخصیت صدای موسیقی جهان بخصوص موسیقی راک شده.
خیلی از نوازنده های معروف جهان مثل دیوید گیلمور، مارک نافلر، اریک کلپتون، اریک جانسون، استیو ری وان، جف بک و حتی نوازنده های جدیدتر و مدرن تر مثل اندی تیمونز، گاتری گوون، مارتین میلر، تام کوایل و یا جان مایر هم علاقهمند به استفاده ازین پیکاپ ها تو برخی از کارهاشون هستند.
در کل صدایی که توسط سینگل کویل ها تولید میشه صدای لطیف و شفاف و دلنشینی هستند و مناسب تولید صدای ملایم و فضاهای لطیف و حتی امبینت.

سینگل کویل ها در ابتدا از سیم پیچ ساخته شدند تا میدان مغناطیسی ایجاد کنند اما کمکم جای خودشون رو به مگنت ها دادند.
مگنت ها هم بعدتر دچار تغییرات زیادی شدند و امروزه شاهد مدل های بیشماری از اونها هستیم که در مقالات بعدی انواع اونها رو به تفکیک و تفصیل برای شما شرح خواهیم داد.





مدل بعدی پیکاپ نامش هست دابل کویل یا هامباکر
به روایت ویکیپدیا حدود ۱۰ سال بعد از خلق سینگل کویل ها شخصی به اسم seth lover همزمان با Seymour Duncan  برای اینکه نویز سینگل کویل ها رو(که اون وقت ها احتمالا بخاطر نبود پدال نویزگیت خیلی آزارنده بوده) از بین ببره دو سری سینگل کویل رو با چیدمانی مخالف یکدیگر ولی در کنار هم در یک جریان تناوبی قرار داد و تونست نویز(هام) سینگل کویل رو کمتر کنه و به همین خاطر هست که بهش میگن هامباکر.
در حقیقت صدای این نویز صدای جریان برق توی این مگنت هاست.

هامباکرها از قرار گرفتن دو ردیف سینگل کویل به صورت عرضی کنار هم ولی از لحاظ برقرای جریان الکتریسیته برعکس هم یعنی به شکل U تشکیل میشوند.
یعنی جریان الکتریسیته از یک سر وارد و از سمت دیگر خارج میشه.
هامباکر در اون زمان به نام پیکاپ های کفش اسبی یاhorseshoe معروف بودند.
با این روش میدان مغناطیسی جدیدی ایجاد میکنند تا نویز کمتری ایجاد کرده و به طبع محدوده ی بیشتری از لرزش(رزنانس)سیم ها رو تحت پوشش قرار میدهند و صدای قوی تری تولید میکنند.

هامباکر ها هم چیدمان های خاص خودشون رو دارند و با توجه به طراحی داخلی شون صداهای مخصوص خودشون رو ایجاد میکنند که برای هر سبک و نوازنده ای متفاوته.

مثال هتفیلد و اسلش که بالاتر ذکر شد دقیقا در مورد هامباکر ها بود چون هر دوی اونها نوازنده هایی هستند پرقدرت و بخاطر سبک موزیک هاشون به پیکاپهای قوی تر نیاز دارند.

آرایش و چیدمان هامباکرها و سینگل کویل ها روی یک ساز با حروف ابتدایی شون مشخص میکنن مثلا fender strat american standard آرایش sss داره یعنی اصلا پیکاپ هامباکر نداره و برای سبکهایی مثل بلوز و جز استاندارد خیلی مناسب تره
ولی fender strat american pro
 آرایش hss داره یعنی پیکاپ بریج هامباکر داره و ممکنه اون صدای تو دماغی که نیاز هست برای نوازنده کمی با گین بالاتر تولید بشه و قوی تر باشه.


یا مثلا Gibson lez paul آرایش hh

یا مثلا PRS معمولا آرایش hh

انتخاب وضعیت فعالیت و تولید صدای هر کدوم از پیکاپهای رو گیتار بوسیله یک سوییچ یه سلکتور انجام میشه.
در گیتارهایی که دو ردیف پیکاپ  دارند مثل PRS و  GIBSON این سوییچ به صورت ۳ حالته کار میکنه یعنی در وضعیت بالا روی پیکاپ نک هست و پیکاپ نک فعاله
در وضعیت وسط، هم پیکاپ نک و هم بریج و در وضعیت پایین تنها پیکاپ بریج هست که فعاله و تولید صدا میکنه.




در گیتارهایی که چیدمان پیکاپ ها بصورت ۳ ردیف هست، از سلکتور ۵حالته استفاده میشه. به این ترتیب که وضعیت بالا برای پیکاپ نک هست وضعیت دوم همزمان برای پیکاپ نک و وسط، وضعیت سوم (وسط فقط) برای پیکاپ وسط، وضعیت چهارم برای پیکاپ وسط و بریج؛  و وضعیت پنجم برای پیکاپ بریج.

آرایش پیکاپ ها در این گیتارها معمولا به صورت رایج به این شکل هست که معمولا پیکاپ نک و بریج هامباکر و پیکاپ وسط سینگل کویل قرار داده میشه hsh تا این امکان رو به نوازنده بده که ترکیبی از صداهای مختلف رو در  گیتار در دسترس داشته باشه.
در حقیقت امکان بیشتری برای نوازندگی در اختیارش قرار میده.

شرکت هایی مثل music man, ibanez, suhr, charvel, shekter ازین طراحی در گیتارهای خودشون استفاده میکنند حتی برخی ازین برندها  از چیدمان ssh در طراحی شون استفاده میکنند ولی شرکت fender در گیتارهای stratocaster در سری american standard از sss  و در سری american pro و american elit از ssh استفاده میکنه.
شرکت های متعددی مثل texx mexx, Dimarzzio,mojotone  duncan, bare knuckle, lindey farlin,
 tom anderson, alinco و Emg از مشهورترین تولید کنندگان پیکاپ در جهان هستند که هر نوازنده ای در جهان با این نامها آشنا هست و تقریبا

همه ی نوازنده های مطرح گیتار در جهان از تولیدات این برندها استفاده میکنند

البته برندهایی مثل fender, gibson و prs اکثرا از پیکاپ های ساخت خودشون بر روی گیتارهاشون استفاده میکنند.
چون شخصیت صدای این سه برند خیلی منحصر به فرد هستن و در حقیقت مرجع طراحی صدا به حساب میان.

 بعد از خلق پیکاپ و طی شدن مراحل تکامل اون در گیتار الکتریک،
نوازنده های گیتار اکوستیک هم به این موضوع تمایل نشون دادند و برای اینکه کیفیت متفاوت صدای رساتری ایجاد کنند از پیکاپ برای سازهاشون استفاده کردند.
کمکم راه برای استفاده از پیکاپ روی گیتارهای آکوستیک باز شد و شرکت های تولید کننده گیتار اکوستیک(استیل و نایلون) هم به نصب و  استفاده از پیکاپ رو آوردند.
یکی از معتبرترین تولید کننده های پیکاپ برای گیتار آکوستیک کمپانی fishman هست که اکثر گیتارهای جهان از تولیدات این کمپانی برای سازهاشون استفاده میکنند.
البته برخی گیتار اکوستیک ها بدون پیکاپ تولید میشوند که خب جای نگرانی نیست و این امکان وجود داره که پیکاپ روی اونها نصب یا حتی تعویض بشه.

امروزه شاهد تغییرات بیشتری در آرایش پیکاپ ها هستیم و برندهایی مثل suhr , charvel, music man, bc rich, prs چیدمان های ترکیبی بیشتری به طراحی هاشون(البته متناسب با سلیقه ی آرتیستهاشون) اضافه کردند که در نوع خودشون خیلی جالب هستند.

مثلا برند prs با همراهی fender برای john mayer یک گیتار
خارق العاده طراحی کردند که ترکیبی از نک(دسته) prs و بدنه و پیکاپ فندر هست.

این نوآوری ها و کاستامایز ها هنوز در ابتدای راه هستند و بزودی زود شاهد همکاری ها و خلاقیت های بیشتری خواهیم بود.



در دهه ۷۰ میلادی طراحی پیکاپ ها شکل و شمایل جدیدتری به خودش گرفت.
کمپانی های تولید کننده پیکاپ تصمیمی گرفتند با قرار دادن یک سلکتور یا ناب دوحالته پیکاپ های هامباکر رو به سینگل کویل تبدیل کنند.
یعنی نوازنده این امکان رو داشت که با تغییر وضعیت یک سلکتور مخصوص spliter در کنار ناب ها وضعیت فعالیت پیکاپ رو از سینگل کویل به هامباکر و برعکس تغییر بده که در نوع خودش بسیار بینظیر بود.
در سالهای اخیر برخی از برندها بجای استفاده از spliter

کمپانی jackson یکی از پایه گزاران این نوآوری بود که کماکان جزو معتبرترین برندهای تولید گیتار الکتریک در دنیاست و همکاری بسیار گسترده ای با آرتیستهای مختلف رو در حدود ۵۹ سال گذشته تجربه کرده.

در دهه ۸۰ Garry moore یکی از نوازنده های مطرح و طرفدار این سری از تولیدات jackson بود.
بعدها کمپانی ibanez در سری jemکه به امضای steve vai رسیده بود نیز از همین طراحی استفاده کرد و به سرعت به یکی از مدعیان این تکنولوژی

تبدیل شد.
مجموعه ی این نو آوری ها قدرت و تمرکز نوازنده های گیتار رو به مراتب بالاتر میبرد و گیتار الکتریک روز به روز به تکامل بیشتری میرسید.







یکی از مهمترین اتفاقاتی که در طراحی پیکاپ ها شکل گرفت طراحی پیکاپ های اکتیو بود که به شدت مورد توجه و علاقه ی نوازندگان هارد راک و متال قرار گرفت.

کمپانی Emg پایه گذار این نوع از پیکاپ ها بود و در دهه ۸۰ دریجه جدیدی رو به روی نوازنده های گیتار گشود و پیکاپ اکتیو رو تولید کرد.
پیکاپ اکتیو ظاهری شبیه پیکاپ های پسیو داره تنها با این تفاوت که بواسطه جریان الکتریسیته که با باتری تامین میشه و به پیکاپ متصل میشه، صدا رو تولید و به امپلیفایر منتقل میکنه.
(توضیح اینکه برق مورد نیاز میکاپ پسیو از طریق کابل انقال صدا تامین میشد و نویزی که در پیکاپ سیو وجود داشت نیز به همین دلیل بود)

پیکاپ اکتیو خروجی صدای قوی تری داره و البته صدای تفکیک شده تری تولید میکنه.
پیکاپ های اکتیو بدون باتری کار نمیکنند و در صورتی که باتری مخصوص

اونها خالی باشه صدایی تولید نمیشه.
محل قرار گرفتن باتری پیکاپ اکتیو در پشت گیتار هست که با یک سیم از داخل به پیکاپ متصل میشه و پیکاپ رو در جریان میدان الکترومغناطیس
قرار میده.
این باتری ها ۹ ولت و به شکل کتابی هستند و بهتره که از باتری های معتبر برای این موضوع استفاده بشه که نوسان کمتر و عمر بالاتری دارند.

پیکاپ اکتیو در مقایسه با پیکاپ پسیو،  هم نویز و هم فیدبک کمتری تولید میکنه و به نوعی از یک پری امپ داخل خودش استفاده میکنه تا صدا رو با پردازش بهتری به امپلیفایر برسونه.
در کل پیکاپ های اکتیو گیگ های بالاتری تولید میکنند و اکثرا برای نوازندگان متال کاربرد دارند.

البته این تفاوت ها دلیل بر بهتر یا بدتر بودن پیکاپ ها نیست و فقط به لحاظ کاربردی و تناسب با سبک و سیاق نوازندهها تفاوتهایی دارند.

نوازنده های بسیاری در جهان مثل
 alexy laiho - children of bodom
K.k downing - judas priest/max cavallera-  sepultra/ james hetfield - kirk hamet-metallica/slipknot/ king - slayer/
و نوازندگان بسیار دیگری ازسراسر جهان ازین پیکاپ ها استقبال کردند که خب البته مناسب سبک و استایل نوازندگی اونهاست.

برای هنرجویان مبتدی انتخاب بین پیکاپ اکتیو و پسیو تفاوت چندانی در نتیجه حاصل نمیکنه و تنها ممکنه به لحاظ هزینه کمی تغییر ایجاد کنه اما برای نوازنده های با سطح بالاتر قطعا نیاز هست که انتخاب با وسواس و شناخت بیشتر صورت بگیره.

سازفروش فروشگاه تخصصی ساز ولوازم موسیقی فروشگاه گیتار ساز ولوازم موسیقی